Sun. Oct 2nd, 2022

Sofia jannok pojkvän /\ Brita Maret “Sofia” Jannok är en svensk samisk artist, sångerska, kompositör och radiosändare.

Sofia jannok pojkvän
Sofia jannok pojkvän

Hon går under artistnamnet “Sofia”. Hon har vid flera tillfällen uttryckt sitt motstånd mot utplacering av minor på territorium som används av samiska renskötare i offentlig egenskap på sociala medieplattformar.

Hon var en av medvärdinnorna för musikfestivalen Liet-Lávlut år 2006, tillsammans med Mariela Idivuoma.

Hon har även presenterat “Mailbmi – små människor fantastisk musik” för Sveriges Radio P2 och samiska barnprogrammet Unna Junná för Yle.

Båda dessa program är på samiska. Hennes sound är influerat av ett brett utbud av genrer, inklusive folkmusik, pop, jazz och jojk, bland andra.

Hon framför de flesta av sina låtar på nordsamiska, även om hon även sjunger på svenska och engelska och skapar texter på båda språken.

Tidigare var Sofia medlem i duetten som kallas “Sophia och Anna”, där även Anna Karrstedt ingick.

Hon deltog i Melodifestivalen 2009 med låten “áhcceloo”, som sjungs på samiska.

Hon började sitt sommarvärdskap i Sveriges Radio P1 den 30 juni 2009, som en av sommarens gästvärdar.

Dagen efter, den 1 juli, deltog hon i en show som sändes av SVT från Skansen i Stockholm och tillägnades inledningen av det svenska ordförandeskapet i EU.

Den 15 september 2009 framförde hon “Samelands vidder” under det konstituerande mötet som ägde rum i Riksdagshuset i Stockholm.

Denna möjlighet presenterar sig mest framträdande i mellandiskussionen; men på hennes senaste album, phi, finns det politiska engagemanget också i låtarna.

I Jávrit juiget och 1922 beskriver hon den tvångsöverlåtelse som svenska staten genomförde 1922 av ett nittiotal samiska hushåll.

Denna förskjutning utfördes av svenska staten. Tidigare hade familjen varit bosatta i Karesuando; de tvingades dock flytta fem mil söderut, till Pite alvdal.

I händelse av att detta inte inträffade skulle deras renar dödas. Under folkvandringen söderut, Sofia Jannoks morfar,

som då bara var åtta år gammal vandrade bort från sin egen familj och hennes mormor föddes under resan.

Och familjerna som tvingades bort från sina hem var inte de enda som påverkades av denna händelse.

Det fanns redan människor på den nya platsen, och de skulle plötsligt behöva dela sin del av jorden med dem trots att de inte hade blivit underrättade eller ens tillfrågade.

Sofia jannok pojkvän

Allt detta resulterade i ärr som, över ett sekel senare, ännu inte helt har läkt.

Jag är en infödd dam från Sápmi-regionen i Sverige, och jag är också känd som en snölejoninna.

Vissa människor anser mig vara en aktivist eftersom jag gör låtar och sjunger dem också.

Eftersom jag vill skydda ursprungsbefolkningens rättigheter till saker som deras fiskevatten och den naturliga miljön, ägnar jag mig bara åt detta beteende sällan.

Jag tror dock att det faktum att andra uppfattar det i detta ljus avslöjar något om dessa individer.

Det spelar egentligen ingen roll var du är eftersom Sofia Jannok och hennes pop på samiska, engelska och svenska kommer att smälta in.

På ibland kan du hitta henne som okar på ett berg. Ibland på Seychellernas öar.

Ibland agerar hon som representant för samerna samtidigt som hon gör en spektakulär bedrift i Ume.

Alltid med politiska utvikningar, och inte alltid utan bråk.

När jag uttryckte min oenighet med förvaltningen under Ume 2014 blev jag tillrättavisad av evenemangets arrangör, som var på plats vid den tidpunkt då handelsministern satt i publiken.

Bråket med Kallak var det som brann mest och jag var förskonad från att bli tillrättavisad för något som jag konsekvent förespråkat.

När jag kom hem skrev jag ner mitt svar, som var “I ryggen på min hingst.”

Boken är framgångsrik i den meningen att den kan förmedla identiteten hos unga samer som lever i dagens värld.

Man får nästan intrycket när man läser romanen att huvudpersonen Lisa har två olika identiteter.

I början av romanen omtalas hon som Lisa, och hon är bosatt i Sundsvall.

Men när hon väl återvänder till sitt barndomshem kallas hon plötsligt för Laejsa.

Det ökar verkets övergripande genomslagskraft genom att ge läsaren intrycket att hon också ändrar sin identitet.

Det är något man som ung same gör idag när man lever i två olika världar: den samiska världen och majoritetscivilisationens värld.

Som en del av ens samiska identitet kommer de att ha familj och släkt boende i sitt hemland.

Sofia jannok pojkvän
Sofia jannok pojkvän

Och den identitet man har i majoritetens samhälle, där folk inte vet att man är same eller vilken familj man tillhör, tillsammans med den frihet som följer med att ha den identiteten.

By sehzuka